Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
EVERGREY se vyšvihli z göteborské scény na přelomu tisíciletí se svou nadčasovou deskou „In Search Of Truth“. Už od svých počátků byla jejich hudba energická, postavená na ostrých rifech, na teskných melodiích vykreslujících chmurné emoce a na instrumentální preciznosti a progresivních prvcích. Tato idea byla na „In Search Of Truth“ dotažená takřka k dokonalosti i díky hitovým refrénům a povedeným melodiím. Jenže pánové neusnuli na zvadlých růžích a po dvou letech dodali neméně působivé dílo „Recreation Day“ a krátce na to „The Inner Circle“.
EVERGREY se nicméně mohou honosit titulem kapely, která za tři dekády existence nevydala špatné album; přinejhorším mírné zakolísání. Na svém dalším zlatém zářezu „The Inner Circle“ už byl patrný ústup z emotivních, depresivních emocí ve prospěch přímočařejšího power metalu. Bylo znát, že v období alb „Torn“ a „Glorious Collision“ se trochu hledali. Své v tom určitě sehrály i personální změny, a především poslední zmíněné album už vyvolávalo obavy, že ta nádherná severská powermetalová sebetrýzeň bude pomalu uvadat. Ale nestalo se.
Před deseti lety vydali „Hymns For The Broken“, do kapely se vrátil bubeník Jonas Ekdahl a především kytarista Henrik Danhage a v obnovené, ve své nejsilnější, sestavě se srovnali do starých dobrých kolejí. Vrátili se k tomu, co uměli nejlépe a co asi umí jen EVERGREY. Na „The Storm Within“ už bylo vše jako při starém, opět to byla skvělá deska, nabitá emocemi a povedenými melodiemi. Následná alba, která nevím proč přísnému recenznímu řízení místního sdružení unikla, z nasazené laťky nijak neslevila.
A jací jsou EVERGREY v roce 2024? Ale no tak, přece po tak dlouhé době nečekáme výrazné změny. Jsou stejní, jenže v jejich případě je to pozitivum. Neuhnuli ze své vytyčené cesty, ale především neklesli ze své kdysi dávno vysoko nastavené úrovně kvality. Uslyšíme již použité postupy a fígle, jenže ono to stále funguje. Jak je to možné? Nevím. Nepochybně v tom hraje roli zcela unikátní vokál kapelníkův, který dokáže dostat ponuré emoce i do úderné metalové skladby. A pak i onen elixír jejich hudby, který obsahuje správný poměr utrápenosti, metalové agrese i chytlavých refrénů. Přesně tak i deska začne. „Falling From the Sun“ je esencí této kapely (či stokrát vyluhovaný čaj?). Rifová dravost, rychlý rytmus, energie, chytlavý refrén, a přesto má v sobě úzkostnou atmosféru. V tomto duchu pokračuje i celé album. „Theories Of Emptiness“ má však více zapamatovatelných momentů a „jen dobrý pocit“ z poslechu není jediným pozitivem. Podobné charisma jako úvodní skladba mají i další zářezy, „Misfortune“, „To Become Someone Else“ nebo další singl „Say“. Na videu k „Say“ se uctivě rozloučí Jonas Ekdahl, který už zase z kapely odchází. Baladickou „Ghost Of My Hero“ bych mezi klenoty nepočítal, na to je až příliš prvoplánová. Zato taková „One Heart“ se svým podařeným sborovým refrénem vyvolává příjemné mrazení, které je reminiscence zážitků z období přelomového alba „In Search Of Truth“. Rozháraná „Cold Dreams“ sází na změny tempa, kontrasty ostrých rifů a harmonických sól, agresivního řevu hostujícího Jonase Renksa a uhlazeného zpěvu kapelníka doprovázeného, jak už je v poslední době zvykem, i jeho dcerou. Ano, EVERGREY se nezměnili, ale ono je to dobře. „Theories Of Emptiness“ je výborné album, kráčející po již prošlapané cestě.
1. Falling From The Sun
[video] 2. Misfortune
3. To Become Someone Else
4. Say
[video] 5. Ghost Of My Hero
6. We Are The North
7. One Heart
8. The Night Within
9. Cold Dreams (feat. Jonas Renkse, Salina Englund)
[video] 10. Our Way Through Silence
11. A Theory Of Emptiness
Byly doby, kdy už se zdálo, že jsou EVEGREY totálně vyčerpaní a nebudou schopni vymyslet žádnou kloudnou melodii. A ejhle, uběhlo pár let a již poněkolikáté nám servírují hodně příjemnou verzi svého nezaměnitelného pojetí power metalu. Pokud mají kapely stárnout tímhle způsobem, tak já jsem pro.
27. června 2024
Noisy
7,5 / 10
Ano, EVERGREY měli vždy charakteristický styl a toho se drží i na svém již čtrnáctém albu. Englundovi to opět příjemné zpívá a jeho specifická barva hlasu je jasným poznávacím znamením. Stále je zde dostatek důrazu i progrese, aby to překrylo onen odér již dříve slyšeného. EVERGREY se prostě drží svého kopyta a svým způsobem je to dobře. Na fanoušky skupiny to musí perfektně fungoval, takže vlastně i na mě.
19. června 2024
ZE SHOUTBOX-u
Ďuro Červenák
Plodní melodickí „progresívci“ zo Švédska dokazujú, že je na nich spoľahnutie, a po dvoch rokoch sú tu s novým albumom. Nahrávka má hutný zvuk, epické aranžmány, silné refrény. Nie je tu hit vedľa hitu ako na „The Atlantic“, ale aj tak lahoda.
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.